2022

Höstresa 2022-09-21

Antal deltagare: 25 st + förare

Årets höstresa startade vid Hovslätts Idrottsplats. Tjugofem pensionärer tog plats i bussen. Christel Johansson var vår chaufför. Klockan visade 08.30 och färden mot Timmele Hembygdsgård en f.d. Gästgivargård startade. Vid framkomsten mötte en av medlemmarna upp och hälsade oss välkomna med en kort information.

Fikade stod serverat i Hembygdsgården och efteråt blev vi bjudna på en historielektion: Gästgivargården har sin historia från 1630-talet. Det var naturligt att ha ett Gästgiveri just i Timmele, som låg vid en knutpunkt mellan viktiga vägar. Längs Ätrans dalgång gick en urgammal och viktig led från Hallandskusten upp mot Falbygden och Skara. Från öster kom en väg från Jönköping mot Göta Älvs utlopp, senare Göteborg.

Gästgiveriförordningen 1649 stadgade att gästgiverier skulle anläggas längs vägarna för att ta hand om skjutsning, mat och logi. Gästgivaren var skyldig att hålla visst antal åkdon och hästar. Om detta inte räckte hade bönderna i socknen skyldighet att ställa upp med så kallad hållskjuts.

År 1837 köptes gården av Carl Molander, tidigare resehandlare (knalle). Järnvägen Ulricehamn-Vartofta hade tagit över. Krögeriet lades ner 1907. Här blev lanthandel som drevs av sonen Nils Molander fram till 1970-talet. 1977 köptes byggnaden av Timmele Hembygdsförening, där en livlig verksamhet förekommer.

Färden fortsatte sedan till Alingsås där guiden Kersti Westin mötte upp. Det finns mycket att skriva om hennes guidning. Helt klart är att Alingsås inte bara är Jonas Alströmers stad. Det är också en Caféstad, Gräfsnäs slottsruin och park, Karin Boyes minnessten, Nolhaga slott och park m.m. Alingsås var länge en stad med låg bebyggelse men sedan några år tillbaka finns numera flera höghus och fler byggs.

Det senaste med historisk anknytning är fynd från bronsåldern som gjordes påsken 2021. Tomas Karlsson som är kartritare och illustratör till vardags, var ute i skogen för att rita en ny karta till en kommande orienteringstävling. Han stod på ett stenblock och skulle precis ta ett steg därifrån, då han plötsligt fick syn på något som blänkte till. Det visade sig vara ett spektakulärt fynd med över 70 föremål från yngre bronsåldern. Just nu visas de upp för allmänheten på Alingsås museum, där vi fick en stund på oss, innan en kort guidevandring följde i Alingsås centrum.

Bussen väntade för att ta oss till Alingsås golfklubb och dess restaurang för lunch. Efter lunchen startade återresan till Jönköping. Ett kort stopp gjordes strax innan Ulricehamn.

Ytterligare information finns på hemsidorna för Timmele och Alingsås.

Text och foto: Bengt H.

2021

Höstresan 2021-09-22

Antal deltagare: 47 st + förare

Vi samlades på  p-platsen vid Hovslätts Idrottsplats och kl 08.30 var vi 46 förväntansfulla resenärer. Dagens chaufför var Christel Johansson, hon har tjänstgjort som trafikpolis med allt vad som ingår i den uppgiften.

Vi startade resan mot dagens första etappmål -  Basta Kvarn, Blidsberg. Kvarnkaféet är inrymt i den gamla kvarnen från 1880-talet. På plats möttes vi av dukade bord med en härligt god smörgås. Efter fikat kunde vi titta på Ätrans brusande vattenfall och i ån finns det ädelfisk. Ett försök att mata fisken, resulterade i att änderna vaknade till och fisken försvann!

Efter fikat gick färden vidare till Fåglummuséet i Vårgårda, där Gösta Fåglum (Petersson) och Hasse mötte oss. Först visades en film om Fåglumbrödernas fantastiska karriär. Efter filmen gick vi igenom muséets fem olika rum sammanlagt 175 kvm. Vi såg samlingar av priser, pokaler, utmärkelser samt ett stort antal tidningsreferat. Karriären bestod bl a av tre VM-guld i lagtempo.

Alla var imponerade av bröderna Fåglums prestationer, inte minst Göstas som krönte sin karriär med Giro d`Italiasegern 1971. Flera i gruppen ställde frågor till Gösta och fick uttömmande svar.

Därefter gick färden vidare till Fristads folkhögskola, där vi intog en god lunch bestående av kålpudding, salladsbord, kaffe och frukt. Mätta och goa lämnade vi Fristad med sikte mot Karins lada. Under färden såldes lotter med vinstutdelning. Då vi kom fram till Karins lada möttes vi av Karin själv och hon gav en kort presentation som kan sammanfattas: "Ett lantligt kaffe med garn och hantverks-butik samt gårdsmuseum". Då vi sett oss omkring intog vi eftermiddagskaffe med smörgås och hembakat skuret chokladbröd.

Ca 17.30 var vi tillbaka i Hovslätt efter en härlig dag med många upplevelser och god gemenskap. Stort tack till Er alla och särskilt till vår egen busschaufför Christel Johansson.

Text och foto Anchi o. Bengt

IMG_E5639

2019

Höstresan 2019-09-18

Antal deltagare: 30 st + förare

Vi samlades vid Hovslätts Idrottsplats en solig höstdag. Göran Grimmark var vår chaufför och hade ”laddat” bussen med bränsle för resan.

Vi åkte Lidstorpsvägen, genom Sandseryd och fram till Hedenstorp. Där tog vi lv 195 norrut fram till Karlsborg. Vid kanalen i Karlsborg drack vi vårt medhavda fika i solens sken trots lite vind.

Resan fortsatte lv 195 norrut fram till norra delen av Vättern. Vidare på östra sidan fram till Motala. I Motala delades gruppen upp i två delar, halva gruppen besökte motormuseet andra halvan akvariet. Inspirerade guider berättade med inlevelse om museerna. Därefter åt vi lunch. Efter lunchen bytte grupperna museum.

Vi följde tidsschemat och lämnade Motala 14.45. Eftermiddags-fikat var förlagt till Sjölingården i Skänninge. Vår kontaktperson, Rakel, tog emot oss och bjöd in till de väldukade kaffeborden. Sjölingården bjöd också på en fin trädgård. Efter kaffet lämnade vi Skänninge och styrde färden mot Jönköping och Hovslätt.

Tack alla inte minst Göran som på det vanliga sättet såg till att vi färdades lugnt och fint på vägen.

Text Bengt, foto Bengt o. Ingrid.

2018

Höstresa 12 september

Strax före 07.30 på morgonen den 12/9 rullade bussen med Göran Grimmark vid ratten och 38 förväntansfulla medlemmar söderut mot målet Växjö. Vi rastade strax söder om Rydaholm för att ta den medhavda matsäcken vid 09-tiden i ett skönt, men höstligt väder. Sedan vidare mot Utvandrarnas Hus i Växjö där Vd:n för det kommunala bolaget som handhar nämnda verksamhet, glasmuseet m.m, Lennart Johansson, tog emot oss.

Han visade sig besitta stora kunskaper om hela den svenska emigrationen under 1800-talet och fram till depressionen i slutet av 1920-talet. Han höll ett mycket informativt fördrag och svarade på frågor från oss. Härutöver berättade han om Vilhelm Moberg och vi fick titta in i ett rum där den kände författarens liv beskrevs.

Efter besöket gick vi ett par hundra meter till restaurangen ”Fyra Krogar”, belägen vid sjön, där vi fick vår lunch, fisk i form av röding eller kött i form av fläskfilé. Båda rätterna vällagade och goda ! Lunchen avslutades med kaffe och kaka och dessutom en god chokladbit. Efter lunchen besöktes glasmuseet och den vackra domkyrkan.
Sedan äntrades bussen och det bar iväg norrut mot Vrigstad Värdshus, där vi på övervåningen serverades ljummen ostkaka tillsammans med vispgrädde och sylt till kaffetåren!

Mätta och belåtna fortsatte vi mot Oset och våra bilar, vi var där 16.45 och en härlig dag i gemenskap var tillända !
Ett varmt tack till våra klubbmästare Bengt och Göran som åter visade sig svara upp mot förväntningarna med råge !
Tack också till vår eminente chaufför Göran Grimmark.

Text Bruno Ödman Foto Lena Clarin

2017

Höstresa onsdagen den 13 september

Efter lite trevande, beslutades att resan i år skulle gå till Karlstad och Lars Lerins utställning i Sandgrund. Avg. Citygross p-plats 07.30, en dryg timma senare fikapaus på Grevagårdens rastplats Rv 26. Strax efter 11.00 anlände vi i  Karlstad.

Lunchen intogs med god aptit och var verkligen perfekt. En mycket bra guide visade konstverken av Lars Lerin och berättade om honom och konstens tillkomst.

Lars Lerin är Nordens främsta akvarellmålare, kanske Europas. Efter en kort bussresa till Kristinehamn, intog vi Frälsningsarméns borg för fika. FA:s borg byggdes 1896 efter branden i Kristinehamns innerstad 1893. En annorlunda byggnad i typisk engelsk ”Citadel”-stil.
Efter en större in/utvändig renovering fungerar byggnaden utmärkt idag. (https://www.fralsningsarmen.se/kristinehamn ).

Ny bussresa och vårt mål Jönköping nåddes 19.15. Stort tack till vår bussförare Göran Grimmark för en mjuk och behaglig körning.

Vid datorn och bakom kameran/Bengt H

2016

Hemliga resan 14 september

förvandlades till en ”öppen” resa och flyttades från augusti till september.

Resan startade som vanligt vid ”pyramiden” A 6. Alla var i god tid.

Vädret var mulet men varmt. Efter en dryg timmas körning stannade vi vid Laganrasten. Under avstressade former fikade vi. En gråhäger syntes vid Lagans strand. Dags för uppsittning och avfärd till Äskya restaurang GOAROIJE där lunchen intogs.

En härlig viltfärsbiff med tillbehör, grönsaker, hembakat bröd samt kaffe och kaka. Det var god tid för att umgås,  därefter blev det en kort bussresa till Älmhults centrala delar och IKEA museum.

Ett intressant besök där vi fick följa Ikea:s utveckling. Idag har IKEA ca 172 000 medarbetare och ca 375 varuhus över hela världen.

Ny bussresa till Apladalen i Värnamo. Komunalrådet/kommunstyrelsens ordförande f.d närpolischefen Hans-Göran Johansson tog emot oss. Efter en härlig ”macka” berättade Hans-Göran kort om Värnamo kommun och dess utveckling. Ny bussresa – åter Jkpg.
Tack till Er alla och särskilt tack till Göran Grimmark.

Text och bild: Bengt H

2015

Onsdagen 19 augusti

Kl 08.00 lämnade vi p-platsen vid A 6 Pyramiden. Den hemliga resa var planerad av Göran Nilsson och Bengt Hultqvist. 35 resenärer, 1 guide och 1 bussförare, alla med ett glatt humör fanns i bussen. Det var en kylig sensommarmorgon trots en klar sol. Vi körde E 4:an norrut till avfart Brunstorp, därefter g:a riksettan genom Skärstad fram till Gyllene Uttern. Vi åkte vidare genom Gränna till rastplats vid Motell Vida Vättern, där egenhändig fika intogs i kombination med utsikt över Vättern.

Vi anlände till Vadstena via mindre väg från Väderstad. Där mötte ”tågföraren” Lasse med guide. Efter 30 minuters ”tågresa” inkl. intressant guidning var det dags att gå på egen hand. På Starby Hotell serverades en härlig lunch vid ”linnedukade” bord.

Resan gick sedan till Hästholmen vid Vätterns strand där en välvillig guide mötte upp. Eftermiddagsfika och därefter återresa till p-platsen Pyramiden A 6 med ankomst ca 17.00. Tack till Er alla och särskilt tack till Göran vår busschaufför.

Vid pennan och bakom kameran Bengt H

2014

Hemlig1
Hemlig2
Hemlig3
Hemlig4
Hemlig5

Onsdagen 20 augusti

Kl. 06.25 var temperaturen + 12,2 grader och solen gömde sig bakom molnen. Kl 08.00 hade temperaturen stigit något. Deltagarna var på plats vid bussen på parkeringen ”pyramiden” A 6. I bussen hälsades alla välkomna och ett upprop. Närvarande 35 – alla. Vår chaufför Göran Grimmark styrde bussen ut mot E 4:an.
Färden gick E 4:an söderut vidare Rv 40 mot Göteborg. Avfart mot Hedenstorp och sedan mot flygplatsen.

Efter 10-15 minuters resa blev det stopp vid Frälsningsarméns sommarhem, Ulfstorp. För tidigt tyckte någon ”jag har ju nyss ätit gröt”.
Strax efter 09.00 fortsatte resan mot Norrahammar och industrimuseet. Där mötte två guider som visade produkter som tillverkats på bruket samt en utställning om beredskapsåren. Besöket var mycket intressant men kanske lite jobbigt att gå och stå så länge.
Ca 11.00 var vi på väg till Järnvägshotellet i Skillingaryd för lunch. Två rätter serverades, kött eller fisk med tillbehör. Efter en god lunch fortsatte resan någon kilometer.

Nytt museibesök: Miliseum Skillingaryds förläggningen. Ännu en inspirerad guide som berättade från den indelte soldaten till vår tid. Intressant för alla ”gubbar” men lite mycket för damerna. Damerna gjorde då ett besök i överstens Café där det fanns lite annat att titta på.
Vid halvtretiden lämnade vi Skillingaryd för att åka till Byarums hembygdsgård. I Byarums Hembygdsgård möttes vi av två medlemmar från Hembygdsföreningen. De hade ”bullat” upp med härliga wienerbröd, kakor samt kaffe m.m. För att öka trivseln var det tänt i spisen. Efter fikat fortsatte färden till ”pyramiden” A 6 där vi ”landade” nästan exakt kl 16.00.
Hela bussresans längd ca 10-11 mil. Man behöver inte åka så långt.

Vid pennan Bengt Hultqvist.
Bifogade foto: Norrahammars industrimuseum, miliseum och Byarums Hembygdsgård.

Göteborgsutflykt

Torsdag 11 september

De nyblivna pensionärerna Christer Petersson (f.d .0903), Göran Gunnarsson (f.d .1508) samt undertecknad (f.d. 1285) besökte Göteborg.

Anledning till besöket var att Göteborgspolisens pensionärer skulle samlas på f.d. polisstationen i Slottsskogen, Göteborg.

Vi, alla tre, har en längre eller kortare karriär i Göteborg. Mellan 35-40 kollegor hade samlats i den lilla polisstationen. Många gamla minnen poppade upp och stämningen var på topp.

/Bengt Hultqvist

2013

Onsdagen 21 augusti

Kl. 08.00 samlades 31 glada pensionärer vid ”Pyramiden” A 6. Alla var förväntansfulla både på dagens väder men också på dagens ”hemliga mål”. Efter en dryg timmas körtid nådde vi etapp nr 1 – Töllstorps industrimuseum i Gnosjö. Tre guider mötte upp. De visade oss till bord och bänkar där vi drack vårt medhavda förmiddagskaffe. Därefter följde 90 intressanta minuter från tråddragning till visptillverkning. Det fanns möjlighet till inköp m.m.

Sedan var det dags för 40 minuter bussresa till etappmål nr 2 – Stora Segerstads naturbruksgymnasium med besök i traktor musèet. En inspirerad guide berättade om muséets tillkomst och dess traktorer. Därefter följde en god lunch inklusive dessert och kaffe i avstressat tempo.
Dags för ny bussresa. Efter ca 10 minuter var vi framme vid Ölmestads skola. Där flyttade vi oss ca 100 år bakåt i tiden. En skolsal med träpekpinne och ”risbastun” hängande vid tavlan, böcker och planscher från deltagarnas egen skoltid.

En trappa upp kunde vi se en mängd föremål från tidigt 1900-tal men även från 1950-talet. Vi fick själva gå runt och minnas tillbaka på ”gamla tider” – var det bättre förr? Några hundra meter från skolbyggnaden låg Reftele hembygdsgård där eftermiddagskaffet väntade. Efter en stunds samvaro vid kaffeborden väntade bussen för hemfärd. Strax före kl 17.00 stannade bussen vid Pyramiden A6.
De från förmiddagen förväntansfulla pensionärerna tackade för en trevlig dag.

Vid ”pennan” och ”bakom” kameran – Bengt Hultqvist.